Пн-Пт: 08:00-21:30 Сб: 08:00-20:00 info@tomocenter.com.ua

7 кроків назустріч: як має діяти сімейний лікар, до якого звернувся онкопацієнт

Онкологічний центр TomoClinic>Наші новини та статті>7 кроків назустріч: як має діяти сімейний лікар, до якого звернувся онкопацієнт

Нерідко виникає ситуація, коли пацієнт уникає розповіді про рак у колі своєї родини. В той час як рідним вкрай важливо знати, що відбувається, адже вони можуть турбуватися про здоров’я близької людини не менше за неї саму! Як має діяти лікар, щоб не втратити довіру пацієнта та близьких? Професійний онкопсихолог і психотерапевт TomoClinic Антон Покалюхін розповість про своє бачення ситуації з оглядом на власний досвід:

 «У таких випадках на лікаря тиснуть з декількох сторін: пацієнт благає не розголошувати таємницю, рідні наполягають на викритті правди, а законодавство та етичні принципи диктують своє. Лікар має залишатися гнучким, але професіоналізм та принципи все одно мають залишатися на першому місці. В інтересах лікаря — прояв емпатії та уваги до пацієнта, що сприяє виконанню медичних призначень та підвищує довірливе ставлення до лікування. Медична таємниця — перш за все, тому пацієнт в даному випадку може не хвилюватися про її розголошення, якщо того сам бажає. Докладніше про це питання ви можете поцікавитися на сайті МОЗ — https://bit.ly/2PIHIUY

Підтримка від близьких дуже важлива в обставинах, коли у людини виявляють рак. Але у пацієнта можуть бути причини приховувати свій діагноз: він може побоюватися погіршення відносин та атмосфери в родині, не знати достовірної інформації щодо прогнозу або відчувати звичайну безпорадність.

Дії лікаря:

  1. Раджу обговорити це питання на зустрічі з онкохворим. З’ясувати, чи вистачає йому підтримки і чи обговорює він своє здоров’я у родині. Делікатно поцікавтеся, чи є причини цього не робити, хоч пацієнт може відмовитися це обговорювати з вами незважаючи на те, що сімейний лікар щиро турбується про пацієнта.
  1. Якщо існують проблеми у родинних стосунках, поцікавтеся, чи можете якось розрадити ситуацію, не виходячи при цьому за межі своїх компетенцій.
  1. Але якщо пацієнт прохає про розмову з близькими, зробіть це. Проясніть важливі моменти його захворювання. Таким чином ви зробите терапевтичні стосунки більш міцними та довірливими і полегшите психологічний стан пацієнта.
  1. Іноді пацієнт сам не володіє достатньою інформацією про хворобу, тож намагається приховати її від близьких. Часто буває й так, що діагноз та прогноз сприймаються важче, ніж то є насправді. Ваш обов’язок — надати достовірну інформацію, щоб переконати пацієнта в зворотному.
  1. Поясніть близьким, що не можете розголошувати дані про стан здоров’я пацієнта, якщо не маєте на те його згоди. До того ж, є етичні норми та законодавство, які ви не можете порушувати. Запитайте у родичів, як можете допомогти пацієнтові. Якщо вони попрохають вас переконати його розповісти все близьким, користуйтеся наведеними вище порадами.
  1. Родина пацієнта може почуватися безпорадною або перебувати у розпачі, тому підтримайте їх. Поясніть, як іноді неефективно та шкідливо для сімейних відносин буває тиснути на пацієнта. Треба запевнити родину, що з часом пацієнт може стати більш відкритим та готовим до діалогу, тому зараз треба проявити терпіння та турботу.
  1. Майте зв’язок з сімейним психотерапевтом і порадьте звернутися до нього, якщо ситуація не поліпшується.

Вважаю, що комунікація сімейного лікаря з онкопацієнтом є важливою і доповнює ваші професійні обов’язки. Ви можете щоденно вирішувати багато медичних питань, але важливою якістю сімейного лікаря на сьогоднішній день вважається також встановлення довірливого діалогу з пацієнтом і вивчення його психологічних особливостей. Бажаю всім нам розвитку та самовдосконалення!»

 

Задати питання