Головна/Як правильно говорити про діагноз?
11.04.2024

Як правильно говорити про діагноз?

Подати правду в міру м’яко, дбайливо, але і досить при цьому серйозно — це мистецтво. Про цей важливий момент сьогодні розповість онкопсихолог TomoClinic Антон Покалюхін. Інформація буде корисна лікарям, які бажають тактовно обговорити питання хвороби з пацієнтом.

Чому говорити про діагноз так важко?

Це викликає інтенсивні емоції у всіх учасників бесіди, а пройти повз цього питання просто не можна: практично кожен пацієнт бажає знати про своє здоров’я все і має на це повне право.

Як вести діалог про діагноз максимально ефективно?

Перш за все, онкологічний діагноз повідомляє тільки онколог. На жаль, багато пацієнтів в Україні можуть не здогадуватися про свій діагноз або причини лікування в онкоцентрі. Про ці важливі деталі може повідомити сімейний лікар.

 width=

Медики часто застосовують протоколи лікарської комунікації (SPIKES, GUIDE та інші), які засновані на декількох важливих принципах:

  1. Розмова про діагноз вимагає підготовки, тому що може мати іншу структуру, наповнення та тривалість в порівнянні зі звичайною консультацією. Приділіть такому діалогу достатньо часу (виберіть кінець робочого дня), приготуйте місце для спілкування без сторонніх, покличте на зустріч пацієнта з близькою людиною.

Приготуйте всю необхідну медичну документацію і налаштуйтеся на розмову морально. Після повідомлення про діагноз у будь-якого пацієнта можуть виникнути емоції, і це потребуватиме певних зусиль з боку лікаря. Створіть неформальні умови для спілкування: сядьте поруч з пацієнтом, а не за робочим столом, і обов’язково дивіться йому в очі.

2. Ключова думка: важлива не сама інформація, а її подача. І дійсно: разом з новиною про свій діагноз пацієнт бажає отримати підтримку і адекватне сприйняття сказаного лікарем. Тому обирайте форму діалогу, а не монологу. Починайте здалеку: що пацієнт уже знає про свій стан, захворювання і як це сприймає? Так ви зможете зрозуміти ступінь обізнаності людини щодо здоров’я. Проясніть страхи і переживання, виявте можливі міфи та очікування пацієнта.

Застосуйте наступні формулювання: «Поділіться, що ви вже знаєте про своє захворювання, щоб зрозуміти, чи збігаються наші з вами знання про це», «Найчастіше пацієнти розуміють причину таких симптомів, а як це розумієте ви?», «Як ви вважаєте, що з вами відбувається, а потім свою думку висловлю я». Уважно вислухайте пацієнта і не перебивайте.

 width=

  1. Наступний момент — рішення пацієнта про те, чи бажає він знати правду і нюанси свого захворювання. Приховувати інформацію про діагноз від пацієнта не можна згідно з законодавством, моральними, етичними і психологічними нормами. Хоча є і такі пацієнти, які бажають знати лише загальні дані про свій діагноз або не знати його взагалі. Перед озвучуванням діагнозу уточніть, що хоче знати пацієнт і що для нього важливо.

Можна задати навідні запитання: «Більшість пацієнтів хочуть знати все про своє захворювання, а як щодо вас?», «Вам хочеться знати загальну інформацію про свій стан здоров’я або деталі також важливі?» Уточніть, що саме важливо для кожного конкретного пацієнта: хтось цікавиться сучасними методиками лікування, а хтось переживає, чи зможе відвідувати уроки йоги далі. Запитайте: «Який саме аспект інформації вас цікавить найбільше?» Намагайтеся завжди уточнювати вектор інтересу у пацієнта. Хтось задасть максимально широке запитання «Розкажіть мені про діагноз», але лікар повинен конкретизувати: чи цікаві причини захворювання, варіанти лікування, перспективи виживання або спосіб життя. Це допоможе визначити, яку інформацію важливо повідомити пацієнтові тут і зараз.

 width=

  1. Доносіть прямі, чіткі та короткі повідомлення до пацієнта. Підготуйте його до подачі інформації про діагноз: «Мені шкода, але я маю повідомити вам непросту інформацію…» або «На жаль, у мене не дуже хороші новини». Зробіть коротку паузу і повідомте основне повідомлення. Не натякайте і не вигадуйте нових зайвих слів. Будьте прямі, але додайте голосу співчуття і м’якості. Після повідомлення інформації про діагноз зробіть велику паузу і оцініть реакцію пацієнта.

5. Зосередьтеся на емпатії і відкладіть документи в сторону. Проаналізуйте невербальну поведінку пацієнта в цей момент, але не заспокоюйте. Якщо емоції проявляються яскраво, переходити до подальшого діалогу рано. Проявіть співчуття за допомогою деяких технік:

— Проговоріть емоцію, яку спостерігаєте: «Я бачу, ви шоковані», «Розумію, ви в розпачі».

— Нормалізуйте цю емоцію: «Будь-який, почувши подібне, розплакався б», «Це нормально відчувати зараз такі емоції».

— Проявіть підтримку: «Я б так хотів повідомити вам більш приємні новини», «Я розумію, що це не те, що вам хотілося б від мене почути».

— Запропонуйте допомогу: «Я можу зробити щось, щоб підтримати вас зараз?»

Це може підштовхнути пацієнта до бажання дізнатися про діагноз більше інформації, а ви перейдете до наступного етапу діалогу. Іноді емоції можуть бути тривалими та інтенсивними, тому обговорення подальших деталей раціональніше перенести на потім (від 15 хвилин до 1-2 днів).

Лікар також не повинен знецінювати почуття пацієнта фразами «Візьміть себе в руки», «Все буде добре», «Заспокойтеся, годі». Не примушуйте себе продовжувати розмову, дайте емоціям пацієнта час.

  1. Якщо пацієнт готовий до сприйняття додаткової інформації, обговоріть план лікування. Збережіть баланс між правдивістю і турботою, не давайте необґрунтованих надій і обіцянок, не залякуйте, а говоріть про реальні перспективи. Розгляньте ситуацію з усіх боків і дайте зрозуміти, що пацієнт може розраховувати на вашу підтримку під час лікування. Не читайте лекції, а максимально конкретизуйте питання пацієнта, щоб дати важливу інформацію.

Як бачите, повідомити діагноз — це просто, але в той же час це одне з найважчих завдань в клінічній практиці. Сподіваємося, ці рекомендації допоможуть вести діалог про це більш структуровано, зміцнюючи відносини з пацієнтами і направляючи їх увагу на лікування. Застосовуючи напрацювання психології, ви зможете підвищити свій професіоналізм як лікар.

 Дякуємо, що дочитали до кінця
Дякуємо, що дочитали до кінця Будемо раді, якщо скопіюєте посилання клікнувши на “Поширити матеріал” та розкажите про цю статтю вашим друзям.

Інші новини

Усі новини
Чи може телефон викликати рак? Міфи та факти Онкопсихологія
29.09.2025

Чи може телефон викликати рак? Міфи та факти

Мобільні телефони — наші постійні супутники: вони в кишені, у руках, на робочому столі й навіть поряд під час сну. Не дивно, що багато хто замислюється: чи не шкодить постійне використання телефону здоров’ю, зокрема чи може воно вплинути на ризик розвитку раку? Інтернет сповнений чуток та суперечливої інформації. Давайте розберемося, що справді підтверджено наукою. Що […]

караськов
Дмитро Караськов
Променева терапія: правда, яку має знати кожен пацієнт Лікування
26.09.2025

Променева терапія: правда, яку має знати кожен пацієнт

Променева терапія — один із найефективніших методів лікування раку. Вона застосовується у понад 60% онкопацієнтів у світі та часто є ключовим етапом у комплексному лікуванні. Попри це, у багатьох людей слово «опромінення» викликає страх і тривогу. Через міфи та непорозуміння пацієнти іноді відкладають лікування, втрачаючи дорогоцінний час. У цій статті ми розвіємо основні міфи та […]

СЕРЬОГІНА
Наталія Серьогіна
Психоонкологія: як зберегти внутрішню силу під час лікування онкології Лікування
20.09.2025

Психоонкологія: як зберегти внутрішню силу під час лікування онкології

Діагноз «рак» звучить як удар, який зупиняє звичне життя. В одну мить змінюються плани, пріоритети та навіть уявлення про майбутнє. Це викликає страх, тривогу, відчай та безліч запитань: «Що зі мною буде? Як впоратися? Де взяти сили, щоб пройти лікування?» Це природні емоції. І важливо пам’ятати: ви не самі в цій боротьбі. Психоонкологія — це […]

СЕРЬОГІНА
Наталія Серьогіна
10 перших симптомів раку, які не можна ігнорувати Лікування
16.09.2025

10 перших симптомів раку, які не можна ігнорувати

Рак часто розвивається тихо й непомітно. Спочатку — кілька дрібних змін, які легко пояснити втомою, стресом чи віком. Людина думає: «Минеться», — і відкладає візит до лікаря. Але саме ці непомітні сигнали можуть бути першими підказками організму, що всередині розвивається серйозна хвороба. Вчасна діагностика рятує життя. Чим раніше виявити рак, тим вищі шанси на успішне […]

СЕРЬОГІНА
Наталія Серьогіна
Доверху